Een waterstofauto: wat is dat eigenlijk? Het is nog een relatief nieuwe uitvinding: de waterstofauto. Hoewel: in 1806 al werd door een Zwitserse uitvinder de eerste verbrandingsmotor met waterstof als brandstof uitgevonden. In 1862 bouwde een Belg zijn eerste auto (de zogenaamde Hippomobile) met een waterstofverbrandingsmotor. Toch niet zo heel nieuw dus, maar pas in de laatste jaren wordt er volop mee geëxperimenteerd door universiteiten en autofabrikanten.
Hoe werkt deze waterstofauto?
Simpel gezegd rijdt een waterstofauto niet op fossiele brandstoffen zoals benzine of diesel, maar – de naam zegt het natuurlijk al – op waterstof. Er is dus geen vervuilende uitstoot, slechts waterdamp. Een klein scheikundelesje: waterstof wordt verkregen door water te splitsen in zuurstof en waterstof. Ook hier is natuurlijk energie voor nodig, en mits die eveneens op een zuinige manier wordt verkregen is de waterstofauto super milieuvriendelijk. Een belangrijk voordeel is dat waterstof zelf te creëren is, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen. De voorraad is in theorie dus onuitputtelijk. Toch klopt het niet helemaal dat de waterstofauto dan ook daadwerkelijk op waterstof rijdt. De waterstof fungeert namelijk niet als brandstof, maar als een energiedrager. Dat werkt zo: doordat de waterstof samen met zuurstof in een brandstofcel wordt gestopt, treedt er een katalytische reactie op. Door deze reactie ontstaat er elektriciteit, en daar rijdt de auto vervolgens op. Bij een auto die rijdt op fossiele brandstof wordt er in de motor brandstof verbrand, waardoor het proces van vooruitgang wordt gestart. Een waterstofauto zal een veel kleinere tank nodig hebben dan een reguliere auto.
Voordelen
De waterstofauto heeft veel voordelen voor het milieu en zal bovendien hoge kostenbesparing opleveren. Het gebruik van waterstof, oftewel H2, kost namelijk veel minder dan de huidige fossiele brandstoffen die worden gebruikt. Een waterstofauto is heel gemakkelijk bij te vullen. Door de tanks aan te sluiten op een nieuwe variant van een tankstation zal er voldoende waterstof zijn om de auto goed te kunnen laten rijden. Op dit moment zijn er nog allerlei onderzoeken bezig om de juiste waterstofauto op de markt te brengen. Er wordt al wel veel vooruitgang geboekt. Langzaam maar zeker komen er steeds meer onderzoeksresultaten naar buiten waardoor bekend wordt hoe de auto het best op de markt gebracht kan worden.
Waterstofauto’s op de markt
Als je enthousiast bent door de vele voordelen van waterstofauto’s kun je je hart ophalen. Er zijn namelijk al verschillende waterstofauto’s uitgebracht door automerkfabrikanten. Hyundai heeft daarmee de primeur. De volledige naam van de auto is Hyundai iix35 FCEV, dat staat voor Fuell Cell Electric Vehicle. De auto werd samen met een tweede exemplaar afgeleverd aan de Rijkswaterstaat, kort na de officiële opening van het eerste openbare waterstoftankstation, in de gemeente Albrandswaard. De Hyundai ix35 is de eerste auto met een brandstofcel die commercieel wordt ingezet. De milieuvriendelijke modellen worden ingezet in de regio’s Rotterdam en Helmond waar eveneens waterstoftankstations zijn gevestigd. De auto is ook al geïntroduceerd in andere Europese landen, namelijk Noorwegen, Zweden, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en België.
Verschillende merken en modellen
Ook voor de BMW-rijders is er een waterstofvariant. De BMW i5 waterstofauto krijgt een aangepaste versie op de brandstofcel die nu in de Toyota FCV-R ligt. Daarmee komen we meteen bij Toyota: ook dit automerk heeft al waterstofauto´s uitgebracht. De Toyota FCV-R is een familieauto die op waterstof rijdt. Dan is er nog de Toyota Mirai. Deze zal alleen worden verkocht in gebieden waar genoeg tankstations zjin. In 2017 moeten er al zo´n drieduizend exemplaren zijn geproduceerd. Toyota is overigens de eerste om de benodigde techniek zo klein te maken dat deze in een middenklasser past. En daarbij is het ook nog gelukt om de kosten zo laag mogelijk te houden. Honda kon eveneens niet achterblijven. De Honda FCV is een waterstofauto met een actieradius van 480 kilometer. Deze auto komt pas in 2016 op de markt, maar de productieplannen liggen er dus. En ook Mazda is bezig met de productie van waterstofauto´s. De Mazda RX-8 Hydrogen RE heeft een wankelmotor die is geconfigureerd om zowel op waterstof als op benzine te draaien. Het is dus een hybride auto, maar mét waterstoftank. Tot slot heeft Mercedes een conceptauto gepresenteerd die rijdt op elektriciteit en waterstof. De auto gebruikt wind- en zonne-energie om zelf brandstof te maken. Dat gebeurt op bijzondere wijze, namelijk door middel van de laklaag: deze gebruikt de zonne- en windenergie om de benodigde waterstof te produceren.
De Nederlandse regering ziet alvast een grote toekomst voor waterstofauto’s en wil zelfs dat er over zes jaar minimaal twintig tankstations beschikbaar zijn. Daar moet de kanttekening bij worden geplaatst dat de waterstofauto pas écht duurzaam is als ook de waterstof duurzaam wordt geproduceerd. Op dit moment wordt waterstof nog voornamelijk uit aardgas geproduceerd. Waterstofproductie uit bijvoorbeeld wind- en zonne-energie zal in de komende jaren wel flink toenemen. Er worden op termijn diverse subsidies verwacht.
Nog een interessant bijkomend voordeel is dat de brandstofcel van de auto zelfs het huis van de automobilist zou kunnen voorzien van stroom. Dat is omdat de auto eigenlijk een rijdende energiecentrale is. De energie wordt tijdens het rijden opgewekt. Er zit genoeg waterstof in de tanks om een gemiddeld huishouden er een week op te laten draaien. Vooral bij stroomuitval kan dit een uitkomst zijn. De belangrijkste motivatie blijft toch wel de milieuvriendelijkheid van de waterstofauto. De klimaatproblematiek blijft vooralsnog aanhouden dus autofabrikanten moeten hoe dan ook op zoek gaan naar alternatieven. De techniek is wat ingewikkeld, daardoor komt de productie wat langzaam op gang. Maar het lijkt er zeker op dat we de waterstofauto in de komende jaren op de weg zullen gaan zien.
De waterstofauto rijdt elektrisch, is stil en zonder uitlaatgassen. Dus geen geluidsoverlast en milieuvervuiling meer. En hij hoeft ook nog eens niet aan het stopcontact. De elektriciteit wordt al rijdend geproduceerd. Ideaal dus. Het is niet nieuw dat verschillende automerken al langere tijd een alternatief op vervuilende benzine- en dieselauto’s op de markt willen brengen. De fossiele brandstoffen voorraad is immers ook eindig. Elektrische auto’s leken even de oplossing, maar qua afstand zijn ze niet handig. Je komt er geen 200 kilometer ver mee. Wel handig voor in de stad, maar niet voor als je een keer op vakantie wil of op een lange zakenreis moet. De in 2013 als eerst geïntroduceerde waterstofauto kan op één tank maar liefst 500 tot 600 kilometer rijden.